Page 10 - Matematica_si_Explorarea_Mediului_2
P. 10
Competenţe generale și competențe specifice
1. Utilizarea numerelor în calcule elementare
1.1. Scrierea, citirea şi formarea numerelor până la 1000
1.2. Compararea numerelor în concentrul 0-1000
1.3. Ordonarea numerelor în concentrul 0-1000, folosind poziţionarea pe axa numerelor, estimări, aproximări
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul 0-1000, recurgând la numărare şi/sau grupare ori de câte ori
este necesar
1.5. Efectuarea de înmulţiri şi împărţiri în concentrul 0-1000 prin adunări/scăderi repetate
1.6. Utilizarea unor denumiri şi simboluri matematice (sumă, total, termenii unei sume, diferenţă, rest, descăzut, scăzător, produs,
factorii unui produs, cât, deîmpărţit, împărţitor, <, >, =, +, -, ·, :) în rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
2. Evidenţierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spaţiul înconjurător
2.1. Localizarea unor obiecte prin stabilirea unor coordonate în raport cu un sistem de referinţă dat, folosind sintagmele învăţate
2.2. Evidenţierea unor caracteristici simple specifice formelor geometrice plane şi corpurilor geometrice identificate în diferite
contexte
3. Identificarea unor fenomene/relaţii/ regularităţi/structuri din mediul apropiat
3.1. Rezolvarea de probleme în cadrul unor investigaţii, prin observarea şi generalizarea unor modele sau regularităţi din mediul
apropiat
3.2. Manifestarea grijii pentru comportarea corectă în relaţie cu mediul natural şi social
4. Generarea unor explicaţii simple prin folosirea unor elemente de logică
4.1. Descrierea unui plan de lucru folosind câţiva termeni ştiinţifici, reprezentări prin desene şi operatorii logici „ şi”, „sau”, „nu”
4.2. Formularea unor consecinţe rezultate în urma observării unor relaţii, fenomene, procese simple
5. Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea şi reprezentarea unor date
5.1. Sortarea, clasificarea şi înregistrarea prin desene şi tabele a unor date din mediul cunoscut
5.2. Rezolvarea de probleme de tipul a±b=x; a±b±c=x în concentrul 0-1000; a·b=x; a:b=x, în concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte,
imagini sau reprezentări schematice
6. Utilizarea unor etaloane convenţionale pentru măsurări şi estimări
6.1. Utilizarea unor măsuri neconvenţionale pentru determinarea şi compararea maselor, lungimilor şi capacităţilor
6.2. Utilizarea unor unităţi de măsură pentru determinarea, compararea şi ordonarea duratelor unor evenimente variate
6.3. Realizarea unor schimburi echivalente valoric prin reprezentări convenţionale standard şi nonstandard şi prin utilizarea banilor
în probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-1000
6.4. Identificarea şi utilizarea unităţilor de măsură uzuale pentru lungime, capacitate, masă (metrul, centimetrul, litrul, mililitrul,
kilogramul, gramul) şi a unor instrumente adecvate
Fișă de observare sistematică a activității și a comportamentului elevilor
(model orientativ)
Nr. crt. Comportamentul Întotdeauna Uneori Niciodată
1. A manifestat interes pentru tema unității de învățare.
2. A cerut ajutor/ explicații suplimentare la nevoie.
3. A realizat corect sarcinile de lucru.
4. A colaborat cu ceilalți colegi.
5. A găsit soluții inedite în realizarea sarcinilor de lucru.
6. A remediat problemele/ a depășit dificultățile ivite.
8